ماهیت تمرین های آواز و اهمیت استفاده درست از صدا در هنگام خوانندگی

امتیاز 5.00 ( 1 رای )

ماهیت و اهمیت تمرین های آواز

اگر یک خواننده قبل از اینکه بطور کامل مراحل مقدماتی خوانندگی را گذرانده باشد وارد دنیای حرفه ای خوانندگی شده باشد اغلب تکنیکهای نامطلوبی را بکار می برد که تغییر دادن آنها مشکل است. استفاده طولانی مدت از صدا بدون تمرینهای پایه ای Fundamental یا انجام این تمرینها بصورت نامناسب ممکن است مشکلات صوتی دایمی را در صدای خواننده ایجاد کند.


مدت زمانی که یک خواننده تعلیم آواز دیده است می تواند شاخص خوبی برای مهارت صوتی وی باشد. اگر تمرین ها متناوب بوده یا قطع شده باشد اشکالات فنی مشهود خواهد بود. همچنان شخصی که بمدت یک یا دو سال آموزش آواز دیده اشکالات فنی قابل توجه تری دارد نسبت به کسی که طی بیست سال این آموزشها را دیده است.
آسیب شناس صوت باید بداند آیا تمرینهای خواننده روزانه است و آیا این تمرینها در روز در یک ساعت مشخص انجام می شود و بعلاوه مدت هر تمرین چقدر است. معمولن خوانندگان صدای خود را بمدت ده تا سی دقیقه قبل از تمرین و اجرا گرم می کنند و بمدت یک تا دو ساعت در روز تمرین می کنند.
آواز خواندن با صدای گرم نشده بویژه در صبح زود ممکن است منجر به تغییرات نامحسوسی در وضعیت عضلات حنجره شود که این تغییرات بصورت نامطلوبی بر کیفیت صدا تاثیر خواهد گذاشت.

استفاده نادرست از صدا حین آواز خواندن

به طور کلی شایعترین خطاهای فنی (Technical Errors) بصورت ایجاد سفتی (Tension) بیش از حد در زبان، گردن و حنجره، حمایت تنفس شکمی ناکافی و بلندی بیش از اندازه صدا است. این حالات بیشتر روی قطعه هایی اتفاق می افتد که بدلیل مشکل بودن، تمرین و مرور کمتری روی آنها صورت می گیرد.
از بعد دیگر، در برخی موقعیت ها مثل محیط های آکادمیک که رقابت وجود دارد، مربیان و هنرجویان دچار اشتباه می شوند. در چنین محیط هایی مربیان و هنرجویان نباید به فکر خودنمایی با صدایشان باشند. مثلاٌ مربی بخواهد نشان دهد که سطح تمرینها برای هنرجویان بسیار مشکل است یا آنقدر ساده است که درخور صدای خواننده نیست. همین مساله میتواند بشکل عاملی در جهت استفاده نادرست از صدا درآید.


گاهی اوقات خوانندگان از محدودیت صدایشان ناراحت می باشند. مثلن برخی از افراد در گروه باریتون خوان (Bariton) آرزو می کنند که ای کاش تنور (Tenor) می خواندند و سعی در اثبات این مطلب دارند که نوتهای اکتاوهای بالاتر را نیز به راحتی می توانند بخوانند (Performs). خوانندگان با دیگر محدودیت ها نیز تصورات مشابهی دارند و به تلاشی دست میزنند که صدایشان را تبدیل به ماهیتی غیر از شکل واقعی آن کنند.

تمام خوانندگان بیش از آنچه که آواز می خوانند صحبت می کنند.

اکثر خوانندگان تمرین ناچیزی برای عادت گفتاری خود دارند. حتی اگر یک خواننده در هنگام تمرین و اجرای کنسرتها بصورتی بی نقص از صدای خود استفاده کند، استفاده نادرست از صدا در سایر موقعیت ها می تواند عامل ایجاد آسیب به صدا حین آواز خواندن گردد.

1465 بازدید