روش های تشخیص صدای سر و صدای سینه در آواز

آواز خواندن علاوه بر اینکه یک هنر کاملا ذاتی است اما دارای نکات بسیار ریزی است که رسیدن به انها نیاز به آموزش دارد. یکی از مهمترین قسمت های آواز خواندن و خوانندگی، خواندن با صدای درست است. صدا از سه قسمت مختلف تشکیل شده است. این سه قسمت عبارت اند از صدای سر (Head Voice)، صدای سینه (Chest Voice) و صدای میانی (Mix Voice).

هر کدام از این صداها ویژگی های خاص خود را دارند و دارای تفاوت های فاحشی با یکدیگر هستند. در دصای سینه شما ارتعاش را کاملا در قفسه سینه احساس خواهید نمود. با اینکه هرکدام از صداها ویژگی های خود را دارند اما در صدای میانس شخص خواننده راحتی بیشتری خواهد داشت و بدن اینکه به تارهای صوتی خود آسیب برساند می تواند از آواز خواندن لذت ببرد.

اینکه هرکدام از این صداها چه مشخصاتی دارند و چگونه باید آنها را ازیکدیگر تشخیص دهیم، موضوعی است که در ادامه مطلب به ان خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

صدای سینه ( Chest voice ) چیست؟

صدای سینه ( Chest voice ) ، سنگین ترین و پایین ترین محدوده ی صدایی می باشد که در ناحیه سینه مرتعش می شود. برای تولید صدای سینه ، تار های صوتی مانند سیم های ضخیم پیانو در تمام طول خود به ارتعاش در می آیند. صدای سینه صدایی است که بعد از مرتعش شدن در قسمت سینه ، در قسمت دهان مرتعش می شود.

اصولا آقایان صدای سینه قوی تری نسبت به خانم ها دارند و همین امر سبب شده که اکثر خانم ها به دنبال یادگیری اجرای صدای سینه و آقایان به دنبال صدای سر باشند. اولین تمرینی که میتوان برای دستیابی به صدای سینه انجام داد زمزمه یا همان هامینگ است که باید به درستی صورت بگیرد ( البته از هامینگ برای تقویت دیگر محدوده های صوتی نیز استفاده می شود. )

در بعضی افراد عدم زیپ شدن تار های صوتی باعث می شود که صدای سینه ای بدون طنین کافی داشته باشند که در این موارد نیز می توان از وکال فرای و جادوی شگفت انگیز آن استفاده کرد تا با زیپ شدن تار های صوتی و ارتعاش آن ها صدایی سنگین و دارای طنین داشت.

فرق صدای سر و صدای سینه در چیست؟

برای تشخیص صدای سینه و صدای سر از یکدیگر لازم است تا با ویژگیها و خصوصیات هریک از آنها آشنا باشیم. برای تشخیص این دو صدا لازم است تا قدم های زیر را مورد بررسی قرار دهید.

گام اول: صدای سر را از صدای سینه تشخیص دهید

صدای سینه

پایین ترین صدای شما هنگام صحبت کردن یا آواز خواندن است. هنگامی که با یک دوست در حال مکالمه هستید، احتمالاً از صدای قفسه سینه خود برای صحبت با آنها استفاده می کنید.

صدای سر

بالاترین صدای شما هنگام مکالمه یا آواز خواندن است. برخی افراد وقتی عصبی هستند یا با غریبه ها صحبت می کنند با صدای سر خود صحبت می کنند.

گام دوم: بررسی کنید که آواز خواندن یا صحبت کردن با صدای سر یا صدای سینه چه حسی دارد؟

صدای سینه

وقتی با صدای قفسه سینه خود صحبت می کنید یا آواز می خوانید، احساس می کنید که صدا در قفسه سینه شما طنین انداز است. باید صدا را طوری احساس کنید قدرت بیشتری در پس آن صدا وجود دارد.

صدای سر

هنگامی که با صدای سر خود صحبت می کنید یا آواز می خوانید، باید احساس کنید که صدا در سر شما طنین انداز است. صدای سر باید نسبت به صدای سینه نرم تر و ملایم تر باشد.

گام سوم: برای اینکه با صدای سینه آواز بخوانید، شروع کنید به صحبت کردن با صدای عادی تان

همانطور که صحبت می کنید، به آرامی کلمات را به سمت یک صدای “اوووووو” مانند ببرید. اگر با صدای عادی خود در حال صحبت کردن هستید، آواز خواندن شما باید با صدای سینه باشد.

این کار را تا جایی ادامه دهید که کاملا درک کنید به هنگام خواندن با صدای سینه چه احساسی در صورت، گلو و سینه تان ایجاد خواهد شد.

گام چهارم: برای آواز خواندن با صدای سر، باید با صدای بلند بخوانید، اما نه آنقدر بلند که صدای جیرجیر ایجاد کنید

مانند مرحلۀ قبل، همانطور که صحبت می کنید کلمات را به سمت یک صدای “اوووووو” مانند ببرید. آوازی که خواهید شنید باید صدای سر شما باشد. آنقدر باید تمرین کنید تا کاملا متوجه شوید که صدای سر دقیقا چه حسی در شما ایجاد می کند.

گام پنجم: مراقب باشید. به هنگام آواز خواندن جانب احتیاط را رعایت کنید.

سعی نکنید برای کسب توانایی بیشتر، نت های بالا را با صدای سینه بخوانید. آن کاری را انجام دهید که انجامش برای شما راحت تر است. مراقب باشید، نباید بیش از حد از صدای خودتان کار بکشید!

چطور باید از صدای کامل به فالستو برویم؟

برای درک چگونگی تغییر این دو صدا به یکدیگر باید به مجرای نای توجه کنیم. مجرای نای، فضایی است که بین تارهای صوتی قرار می‌گیرد. تارهای صوتی برای ایجاد صدا باید به لرزش درآیند. اگر دو صفحه تارهای صوتی به یکدیگر نزدیک باشند، صدایی غنی و کامل خواهیم داشت. اگر فاصله بین این دو صفحه در هنگام لرزیدن بیشتر باشد، صدای فالستو تولید می‌شود. همچنین می‌توانیم با باز و بسته کردن این مجرا در اندازه‌های مختلف، ترکیبی از این دو صدا را ایجاد کنیم. تمرین‌هایی برای این کار وجود دارند که قدرت و توازن عضلات اطراف تارهای صوتی را بالاتر می‌برند.

 آیا باید با صدای سر بخوانیم؟

بله شما می توانید !!!! درست مانند هر ساز دیگری، استفاده از طیف وسیعی از تکنیک‌ها به شما امکان می‌دهد تا احتمالات را بیشتر بررسی کنید و از لحاظ شنیداری آواهای بسیار جالب‌تری را به همراه دارند.

درست مانند یک نوازنده گیتار که می‌تواند انگشت گذاری های مختلفی را انجام دهد و صداهای مختلفی ایجاد کند یا آهنگ‌های مختلفی را با هم ترکیب کند – خواننده‌ها هم می‌توانند از ترکیبی از صدای سینه، صدای سر، فالستو و یا دامنه ترکیبی استفاده کنند تا میزان پیچیده‌ای از آهنگ‌های آوازی خود را ایجاد کنند که می‌تواند چشم‌انداز وسیعی از احساسات را برای برقراری ارتباط با مخاطب ها منعکس کنند .

به Muse، Justin Timberlake، Maroon 5، Coldplay، Adele، Maria Carey و تعداد بی‌شماری خواننده دیگر فکر کنید که از این تکنیک‌ها برای ساختن موسیقی ها و اجراهای باورنکردنی استفاده کرده‌اند.

مثل همیشه در مورد آواز خواندن – مهم است که مطمئن شوید که صدای خود یا تارهای صوتی خود را ضعیف نمی کنید و به آنها فشار نمی آورید .

سعی کنید به این فکر کنید که اجازه بدهید صدایتان بالاتر برود نه اینکه صدایتان را بالاتر ببرید و اگر احساس درد یا ناراحتی کردید، توقف کنید و استراحت کنید.

2874 بازدید

 برچسب ها: