تمرین هایی برای تقویت دیافراگم و کنترل ویبراتو‎

خوانندگی یکی از هنرهایی است که علاوه بر استعداد ذاتی، نیاز به تمرین و ممارست دارد. تمرین های خوانندگی شامل موارد بسیار متنوع و متفاوتی  هستند. یکی از مهمترین تمرین های خوانندگی، تمرین برای تقویت دیافراگم و کنترل ویبراتو است. تمرین تقویت دیافراگم مانند تمرین هایی که یک ورزشکار برای تقویت عضلات خود انجام می دهد، برای خواننده لازم و واجب است. خواننده خوب باید بتواند تنفس خود را از تنفس سینه ای به تنفس دیافراگمی تبدیل کند تا بنواند عمیق تر نفس بکشد و نفس خود را برای مدت بیشتری نگه دارد. ویبراتو فنی است که سبب زیبایی هرچه بیشتر صدای خواننده می شود. درواقع، ویبراتو زیبا بیانگر سلامتی صدای خواننده است. اگر خواننده از تکنیک های آواز به درستی استفاده کند، ارتعاش صدای زیبایی خواهد داشت.

یکی دیگر از مهمترین عواملی که در خوانندگی نقشی مهم و اساسی ایفا می کند، تمرین نفس گیری و طرز صحیح نفس گیری برای خوانندگی است، که ما در مقاله های قبلی به تفصیل به این موضوع پرداخته ایم. اگر تمایل به خواندن این مقاله دارید، به تکنیک های صحیح تنفس برای آواز و خوانندگی مراجعه کنید.

مطلبی که امروز می خوایم به آن بپردازیم ارائه تمرین هایی برای تقویت دیافراگم و کنترل ویبراتو‎ است. با ما همراه باشید.

تمرین هایی برای تقویت دیافراگم

پیش تر گفتیم که دیافراگم یک پرده عضلانی هستش. همون طور که یک ورزشکار برای استفاده بهینه از عضلات خودش نیاز به بدن سازی داره تا عضلات خودش رو پرورش بده یک خواننده هم باید برای بهره بری بیشتر از عضله دیافراگم خودش اون رو تقویت کنه تا ورزیده بشه.

تمرین هیس

تمرین هیس برای ورزش دادن به دیافراگم میتواند یک شروع خوب باشد. در تمرین هیس نفس میگیریم و با صدای هیس خارجش میکنیم، تا جایی که میتوانیم طولش میدهیم تا نفسمان ته بکشد.

این تمرین اگر درست انجام شود تمام فشار را موقع بازدم روی دیافراگم می آورد و دیافراگم را مجبور میکند تا هوا را با شدت معین و بدون تغییر ناخواسته، کم کم خارج کند. دیافراگم میل دارد که خودش را راحت کند و موقع بازدم هوا را ول کند تا خارج شود، اما ما این هوا را لازم داریم. برای همین باید مدیریتش کنیم.

در این تمرین به دیافراگم فشار می آوریم تا یاد بگیرد هوا را هدر ندهد. فشاری که در این تمرین، به دیافراگم می آوریم مثل دمبل زدن یا ورزش کردن، عضله دیافراگم را قوی میکند.

به یاد داشته باشید که، اگر دیافراگم خود را برای خواندن تقویت نکنید، دچار مشکلات شدید و جدی در حنجره خود خواهید شد.

تمرین تنفس دیافراگمی

لازم نیست به کوه بروید یا پول استخر بدهید تا ورزش کرده باشید.

برای ورزش دادن به عضله دیافراگمتان در اتاق خود بنشینید و به ترتیب زیر عمل کنید.

نفس خود را در مدت ۵ ثانیه به داخل بکشید، ۵ ثانیه صبر کنید و سپس آن را رها کنید.
مدت زمان رها سازی باید حداقل ۳۰ ثانیه طول بکشد.
برای همین باید سعی کنید کم کم هوا را رها سازید
هوایی که خارج میکنید نباید قطع و وصل شود. نباید جلوی آن را با گلو بگیرید تا مثلا بیشتر طول بکشد.
ماهیچه ای که باید هوا را خارج کند دیافراگمتان است. هواستان به این موضوع باشد.
برای دیافراگم در ابتدا سخت است و هوا را زود تمام میکند
اگر دیافراگم بخواهد خروج هوا را لفت بدهد، سختی که تحمل میکند به درد تبدیل میشود و شما حسش میکنید.
هروقت درد دیافراگم خود را حس کردید بدانید که تمرین را درست انجام داده اید.

از کجا مطمئن شوم که دیافراگمم دمبل زده است؟

باید فشار بر روی دیافراگم وارد شود تا تمرینات نتیجه دهد. یک تمرین که ما را تقریبا در مسیر درست قرار میدهد تمرین هیس است که در بالا معرفی شد.

در این تمرین هوای دیافراگم را از طریق روزنه کوچکی که قطرش تغییر نمیکند عبور میدهیم.هوای خروجی کم و زیاد نمیشود و با سرعت ثابتی خارج میشود. این حرکت دیافراگم، با سرعت معین، هم انقباض ماهیچه ها را به طول می انجامد و هم، تربیتشان میکند هوایی یکدست و صاف به حنجره بفرستند. بنابراین مطمئن شوید فشار کافی برای تقویت دیافراگم روی عضله آن آمده است. درد دیافراگم میتواند نشانه خوبی از فشاری باشد که روی آن آمده است.

تمرین هایی برای تقویت ویبراتو

خواننده خبره قادر است هر وقت بخواهد بدون ویبراتو یا با ویبراتو به همراه افزایش سرعت آواز بخواند. برخی از ناهنجاری‌های ویبراتو صدا نیز با تمرین و ممارست برطرف می‌شوند. کنترل کردن ویبراتو یا طنین صدا با تکنیک هایی که در ادامه بیان میشه:

کنترل گام‌ها در ویبراتو

یکی از اصلی‌ترین چالش‌های خوانندگی با ویبراتو، کنترل گام‌هاست. یک خواننده به هیچ عنوان نباید در این شرایط سعی کند سریع‌تر، بالاتر یا کندتر از حالت عادی آواز بخواند. در قیاس با ویبراتو، گام‌ها به شکل‌های مختلفی ایجاد می‌شوند. انگیزش رشته‌های عصبی باعث ایجاد ویبراتو می‌شوند در حالی که گام‌ها با سرعت بخشیدن یا کاهش سرعت در تارهای صوتی و میزان استفاده از آن‌ها ایجاد می‌شوند. هرگونه تلاش برای تغییر دادن تن ویبراتو باعث ایجاد یک صدای ناخوشایند و غیر طبیعی می‌شود.

تقلید کردن نت‌ها با کمک ویبراتو

به جای کنترل کردن گام‌ها در ویبراتو، یک خواننده میتواند ویبراتو را با تقلید کردن نت‌ها تحت تاثیر قرار دهد. آواز خواندن با تکنیک‌های صحیح را بیاموزید تا ویبراتو زیبا و دلنشینی داشته باشید. حتی خواننده‌های تازه کار که آشنایی چندانی با فونیشن و تنظیم تنفس ندارند نیز می‌توانند با ویبراتو آواز بخوانند. مشکل اصلی حفظ تکنیک خوب در سرتاسر محدوده صدا است که باعث ایجاد ویبراتو با ثبات می‌شود. خواننده‌ها باید نت‌های خود را با ویبراتو تقلید کنند. این کار باعث بهبود تکنیک خوانندگی آن‌ها نیز می‌شود.

کنترل کردن ویبراتو با تصحیح ویبراتوهای سریع

نداشتن ویبراتو مشکل فراگیری بین خواننده‌ها به شمار نمی‌رود. برخی خواننده‌ها ویبراتو سریع، باریک، غلیظ یا بی ثباتی دارند که به دلیل عدم تنظیم فشار هوا در حنجره رخ می‌دهد. خواننده برای ایجاد ویبراتوی سریع، فشار هوا در حنجره را افزایش می‌دهد تا تارهای صوتی را به صورت موثر وادار به واکنش کند. خواننده‌هایی که این مشکل را دارند افراد عصبی یا هیجان زده‌ای هستند. استفاده از متدهای ریلکسیشن به تنهایی برای برطرف کردن این مشکل کافی نیست. این افراد باید در وهله اول عمیق نفس کشیدن را تمرین کنند و سپس سعی کنند با دیافراگم پایین ولی انعطاف پذیر آواز بخوانند. اجازه بدهند هوا با آزادی در طول پروسه خواندن خارج شود. ترمولو یا ویبراتوی سریع ممکن است در اثر کنترل گام‌ها در ویبراتو به وجود بیاید. کسی که به این کار عادت کرده به زمان زیادی برای برطرف کردن این مشکل نیاز دارد، اما به گاهی صرفا با توجه به تکنیک‌های نفس کشیدن برطرف می‌شود. برای عده‌ای خونسرد و آرام بودن هنگام خوانندگی این مشکل را حل خواهد کرد. زمانی که آرامش دارید دیافراگم پایین و منعطف است.

کنترل کردن ویبراتو با تصحیح ویبراتوهای کند

ویبراتورهای کند در خواننده‌های مسن و خواننده‌هایی که سعی می‌کنند تن صدا را به کمک دیافراگم تحت تاثیر قرار بدهند بیشتر مشاهده می‌شود. تلاش برای تغییر دادن گام به کمک بزرگترین عضله بدن اصلا کار منطقی نیست. دیافراگم یکی از مهم‌ترین عضلات در خوانندگی است که اگر بیش از حد روی آن متمرکز شوید باعث سنگین شدن تن صدا خواهد شد. ویبراتو کند در اثر کمبود فعالیت عضلانی در فونیشن یا در تارهای صوتی ایجاد می‌شود. این کمبود فعالیت عضلانی معمولا به دلیل تمرکز بیش از حد روی تکنیک‌های تنفس اتفاق می‌افتد. پیدا کردن آستانه تنفس برای برطرف کردن ویبراتوهای کند بسیار موثر است. آواز خواندن با صدای سبک‌تر و روشن‌تر نیز می‌تواند به حل کردن این مشکل کمک کند. به صورت کلی تکنیک پشتیبانی از نفس باید مورد بررسی قرار بگیرد.

دستیابی به تن صدای مستقیم

آواز خواندن به کمک تنها بخشی از تارهای صوتی به خواننده این امکان را می‌دهد که به تن صدای سالم و مستقیم دست پیدا کند. اگر خواننده‌ای سعی کند نوسان در گام‌ها را کنترل کند، باعث به وجود آمدن تنش در حنجره می‌شود. در عوض باید تنش را از حنجره دور کرد. تمرکز روی این تکنیک می‌تواند باعث کمتر فعال شدن عضلات در حنجره شود. روش پیشنهادی دیگر این است که به تن مستقیم به عنوان نوع دیگری از ویبراتو نگاه کنیم.

3527 بازدید