راهنمای تغییر تمپوی آهنگ در کیوبیس

یکی ازاصلی ترین مواردی که اکثر اهالی موسیقی با آن سروکار دارند تغییر تمپوی آهنگ در کیوبیس است و یکی از اصلی ترین سوالاتی که از ما مطرح می شود، در رابطه با نحوه تغییر تمپوی آهنگ در نرم افزار کیوبیس است. به همین دلیل تصمیم داریم تا امروز در رابطه با راهنمای کامل تغییر تمپوی آهنگ در کیوبیس صحبت کنیم. اما قبل از آن اجازه دهید که به صورت مختصر با مفاهیم تمپو و کیوبیس آشنا شویم و سپس به سراغ اصل مطلب برویم.

تمپو یا تندا (Tempo) سرعت اجرای ضرب هاست، اگر ساده تر بخواهیم بگوییم، تمپو، سرعتی است که یک قطعه موسیقی در آن اجرا می شود. برای ورود به مبحث تمپو لازم است تا با چهار اصطلاح آشنا باشیم. در واقع این چهار اصطلاح که عبارت اند از ریتم، میزان، ضرب و وزن، مبانی موسیقی برای ورود به بحث تمپو هستند.

کیوبیس یک نرم افزار دیجیتالی است که کاربر با کمک آن می تواند ذوق و هنر خود در موسیقی را به نمایش درآورد. کیوبیس دارای امکانات و قابلیت های بیشماری است، به همین دلیل بسیاری از خوانندگان و اهالی موسیقی، ترجیح می دهند که از این برنامه استفاده نمایند. در انتهای متن نحوه استفاده از کیوبیس برای ضبط صدا یا وکال، که یکی از مهمترین قسمت ها در خوانندگی می باشد را نیز به شما آموزش خواهیم داد.

چرا باید لوپ را با پروژه آهنگسازی در کیوبیس هماهنگ کنیم ؟

پاسخ ساده است. در طی کار با نرم افزار Cubase ممکن است لوپ هایی را در مجموعه لوپ های دانلود شده و دریافتی داشته باشید که تمپوی آنها با تمپوی مد نظر شما برای تولید یک آهنگ ، مغایرت داشته باشند. در نتیجه برای استفاده از آن لوپ در پروژه آهنگسازی خود نیاز به هماهنگ کردن تمپوی لوپ خواهید داشت.

شروع آموزش آموزش هماهنگ کردن تمپوی لوپ در کیوبیس :

برای شروع یک لوپ مغایر با پروژه خود از نظر تمپو را در پروژه نرم افزار کیوبیس پرو ۱۰.۵ خود وارد می کنیم. طبیعی است که لوپ شما به ضرب و تمپوی پروژه یکسان نبوده و باعث ایجاد بی نظمی در صدادهی می شود. اما برای هماهنگ کردن این لوپ با پروژه می بایست چه کرد ؟ سه راه مختلف در نرم افزار کیوبیس پیش روی شماست تا تمپوی لوپ و یا فایل صوتی WAV خود را با پروژه هماهنگ نمایید که در ادامه آنها را مرور می کنیم.

روش های هماهنگ کردن تمپوی لوپ یا فایل صوتی WAV با پروژه در کیوبیس :

  • استفاده از قابلیت Time Stretch نرم افزار کیوبیس به صورت دستی
  • استفاده از قابلیت Stretch to Project Tempo
  • استفاده از گزینه Musical Mode در منوی Pool Window

در طی این آموزش با استفاده از این سه روش می توانیم هر لوپ یا فایل صوتی دلخواه را با تمپوی پروژه آهنگسازی خود در کیوبیس هماهنگ و Sync نماییم. در ادامه نیز با یک ترفند کاربردی به شما آموزش خواهیم داد که چطور تمپوی فایل های صوتی را با تغییر مجدد تمپوی پروژه ، ثابت نگه داریم. در آخر نیز آموزش هماهنگ سازی لوپ هایی که تمپوی آنها را نمی دانید نیز آموزش داده شده است.

مشخصات ویدئو :

  • موضوع : هماهنگ کردن تمپوی لوپ در کیوبیس
  • مدرس : فرشاد سپهر
  • نرم افزار : کیوبیس ۱۰.۵
  • مدت زمان : ۹:۰۸
  • کیفیت : ۱۰۸۰p بی نظیر

کیوبیس چیست؟

در سال ۱۹۸۹ بود که شرکت نرم‌افزاری «Steinberg» این نرم‌افزار را برای «Atari» و کامپیوترهای ویندوزی و مک عرضه کرد. در آن زمان این نرم‌افزار به یکی از معروف‌ترین نرم‌افزارهای استفاده از MIDI تبدیل شده بود و در بسیاری از استودیوهای صدابرداری مورد استفاده قرار می‌گرفت. به این ترتیب بود که طی سال‌های مختلف، این نرم‌افزار به یکی از معروف‌ترین نرم‌افزارهای «محیط کار صوتی دیجیتال» (Digital Audio Workstation | DAW) تبدیل شد.

نرم‌افزار کیوبیس را می‌توان در بسیاری از ژانرهای موسیقی بکار برد اما همچون سایر نرم‌افزارهای DAW، مزایا و معایب خود را دارند. با این وجود، به دلیل عناصر کنترلی ساده و قابل فهم، آموزش کیوبیس از جمله مواردی است که تمامی افراد در ابتدای کار نیاز به بررسی آن دارند.

آشنایی با نوارها (Tracks) در کیوبیس

سنگ بنای اصلی در آموزش Cubase را باید در یادگیری نوارها جستجو کرد. البته در ادامه متن، نحوه ضبط و صدابرداری از یک ساز را به طور کامل توضیح خواهیم داد اما پیش از آن خوب است که با این «نوارها» (Tracks) آشنا شویم. نوارها کمک می‌کنند تا اضافه کردن و ویرایش فایل‌های مختلف صوتی انجام شوند. هر نوار به یک کانال در «کنسول میکس» (MixConsole) مرتبط می‌شود. اگر یک نوار را در پنجره پروژه انتخاب کنید، عناصر کنترلی در تب «Inspector» ظاهر می‌شوند.

آموزش کیوبیس برای ضبط ساز

بعد از این‌که به شکل مختصری با نرم‌افزار کیوبیس آشنا شدیم می‌خواهیم نحوه ضبط یک یا چندین ساز را بررسی کنیم. توجه داشته باشید که فارغ از تکنیک‌های صدابرداری، ضبط ساز یا صدای خواننده در آموزش کیوبیس تفاوتی نخواهد داشت و می‌توانید با یادگیری یک روش، از روش دیگر نیز کمک بگیرید. همچنین، در ادامه این آموزش نیز نحوه «مسترینگ» (Mastering) با کیوبیس را مرور خواهیم کرد تا بدون مشکل، امکان استفاده از این نرم‌افزار را داشته باشید.

زمانی که نحوه ساخت یک پروژه را بررسی کردیم، از میان قالب‌های موجود، «Empty» را انتخاب کردیم اما در این مرحله می‌خواهیم از یک قالب آماده به نام «Acoustic + Vocal» استفاده کنیم. پیش از فشردن دکمه «Create» گزینه «Prompt for Project Location» را فعال کنید. با این کار می‌توانید یک پوشه جدید و یک نام برای پروژه خود انتخاب کنید.

در مرحله بعد، پنجره پروژه برای شما باز می‌شود و افرادی که آموزش کیوبیس را شروع می‌کنند به مرور به این پنجره عادت خواهند کرد چراکه زمان زیادی را در آینده به این پنجره اختصاص خواهند داد و علاوه بر یادگیری، انجام پروژه‌های مختلف نیز از طریق همین پنجره امکان‌پذیر است.

زمانی‌که از یک قالب آماده در Cubase استفاده کنید خواهید دید که به طور خودکار، اکولایزر (EQ) و افکت «ریورب» (Reverb) به هریک از نوارها اضافه شده است.

در سمت چپ نوارها، امکانات مختلفی وجود دارد اما آن‌‌چه که باید به دنبال آن باشیم این است که مطلمئن شویم ورودی‌ها و خروجی‌ها به درستی در هر نوار تنظیم شده باشند. برای کنترل آن نیز به کادر بالای آیکون «TrackVersions» توجه داشته باشید. نوار مربوط به صدای خواننده باید متناظر با ورودی میکرفون و نوار متناظر با صدای ساز – در اینجا گیتار – باید متناظر با جک ورودی ساز باشد.

البته این در شرایطی است که ساز را از طریق یک جک (فیش) متصل کرده باشیم. در صورتیکه از یک میکروفون برای ضبط ساز استفاده می‌کنید، باید ورودی میکروفون را در این کادر، کنترل کنید.

با فشردن دکمه «Input Monitor»، همزمان می‌توانید عملیات مربوط به نوار را بشنوید. با انتخاب این دکمه، صدای میکروفون یا ساز خود را از طریق هدفون یا اسپیکر مانیتورینگ می‌شونید. علاوه بر این، دکمه «Record Enable» را نیز انتخاب کنید تا هر دو این نوارها برای ضبط تنظیم شوند. این دکمه در تصویر زیر نشان داده شده‌اند.

برای این‌که «MixConsole» نمایش داده شود از کلید «F۳» کمک بگیرید. با این‌کار، صدای تمامی نوارها را به طور جداگانه مشاهده خواهیم کرد. از آن‌جایی که Track مورد نظر را برای مانتیور شدن تنظیم کردیم.

پنجره MixConsole همانند یک میکسر است که کلیدهای تنظیم صدا (اسلایدر) موسوم به «Fader» در آن‌ها وجود دارد که مقدار آن‌ها در ابتدا بر روی صفر تنظیم شده است. با افزایش مقدار آن‌ها، ممکن است کیفیت صدای خروجی نامطلوب و به اصطلاح دچار «Clipping» شود. در چنین شرایطی، رنگ پایین نوار در میکسر قرمز می‌شود. در صورتی که چنین اتفاقی به هنگام ضبط رخ دهد، باید عملیات ضبط دوباره انجام شود چراکه ویرایش آن تقریبا ناممکن است. مطمئن شوید که حجم ورودی صدا در این مرحله به اندازه‌ای بلند نباشد که دچار چنین مشکلی شوید.

2676 بازدید

 برچسب ها: