آموزش سلفژ و صداسازی به کودکان

موسیقی هنری است که سن و سال نمی شناسد، همه ما کودکان و یا حتی پیرمردها و پیرزن هایی را دیده ایم که چنان زیبا و تاثیرگزار موسیقی را اجرا می کنند که گویی این هنر در خون آنها است.

اما از حق که نگذریم، بهترین سن برای شروع موسیقی و آواز سنین کودکی است. زیرا در این سنین، ذهن کودک باز و خلاق است و او می تواند آموزش های دریافتی را به سرعت بیاموزد و نتیجه کار او شما را شگفت زده خواهد کرد. بنابراین اگر کودک شما به موسیقی و آواز علاقه مند است، حتما پیگیر علاقه مند او باشید و اگر در سنین مناسبی قرار دارد، او را در کلاسهای آموزش موسیقی کودکان ثبت نام نمایید با اگر خودتان در ساز نواختن و آواز خواندن مهارت دارید، آموزش او را شروع نمایید.

یکی از مهمترین آموزش هایی که در کلاسهای موسیقی کودکان ارائه می شود، آموزش سلفژ است. در ادامه در نظر داریم تا در رابطه با آموزش سلفژ به کودکان صحبت نماییم و فواید یادگیری موسیقی را بر ذهن کودکان بیان کنیم. اما آیا شما از سنین مناسب برای شروع موسیقی در کودکان اطلاع دارید؟

آموزش سلفژ به کودکان

سلفژ یک اصطلاح فرانسوی است که به خواندن و نوشتن نت های موسیقی گفته می‌شود. از آنجایی که موسیقی نیز یک زبان است بنابراین باید بتوانیم مانند زبان مادری آن‌را بخوانیم و بنویسیم. سلفژ درسی است مهم که نوازندگان، خوانندگان، آهنگسازان، تنظیم کنندگان، رهبران ارکستر و حتی برخی بازیگران به یادگیری آن نیاز دارند! آقای پولادی از مربی های توانمند زنگوله هستن که با صبوری و اشتیاق زیاد به هنرجوهای نازنین آموزش سلفژ می دهند.

بهترین سن آموزش خوانندگی به کودکان چیست؟

بهترین سن برای آموزش خوانندگی به کودکان زمانیست که صدای کودک کم کم به سمت پختگی می‌رود، تجربه ثابت کرده است که کودکانی که در سنین نزدیک به بلوغ آموزش آواز می‌بینند عملکرد بهتری نسبت به کودکان در سنین پایین تر ایفا می‌کنند.

از آنجایی که ژنتیک و شرایط زندگی افراد با یکدیگر فرق می‌کند نمی‌توان سن دقیقی را برای شروع خوانندگی در نظر گرفت به همین دلیل والدین باید نسبت به تغییرات صدا در کودکان خود هشیار باشند و خودشان زمان مناسب برای آموزش خوانندگی به کودک را انتخاب کنند.

به طور متوسط سنین ۱۱ تا ۱۴ سالگی بهترین زمان برای شروع آواز است زیرا در این سنین تغییرات هورمونی با سرعت بسیار زیادی در بدن کودکان اتفاق می‌افتد و آموزش تکنیک های آواز و صدا سازی به آن ها کمک می‌کند تا به بهترین نحو ممکن صدای خود را پرورش دهند.

در این سن و سال صدای پسران کم کم به سوی بم شدن تغییر شکل می‌دهد و صدای دختران از حالت کودکانه به یک فرد بالغ تغییر می‌کند.

چرا نباید آموزش آواز را از سن خیلی پایین شروع کرد؟

اینکه اساتید و متخصصان بر اهمیت سن شروع آموزش آواز به کودکان تاکید دارند چند دلیل بسیار مهم دارد، یکی از این دلایل این است که پیش از سن بلوغ صدای انسان هنوز به پختگی نرسیده و آواز خواندن با این صدا کار دشواری است و حتی ممکن از باعث دلزگی کودک شود.

همچنین کودکان در سنین پایین در مورد قسمت های مختلف بدن هیچ اطلاعاتی ندارند و نمی‌توانند به خوبی درک کنند که حنجره  و عملکرد آن به چه صورت است. به همین دلیل ممکن است به خوبی متوجه دستورالعمل های استاد خود نشوند و در نتیجه اعتماد به نفس خود را از دست بدهند.

اگر شما تمایل دارید تا کودکتان در سنین پیش از بلوغ با نحوه آواز خواندن یا صداسازی آشنایی پیدا کند می‌توانید او را در دوره ی سلفژ ابتدایی ثبت نام کنید تا مفاهیم اولیه را فرا بگیرد. این کار شناخت کلی از اصوات به کودک می‌دهد و به او کمک می‌کند تا در آینده برای یادگیری آواز موفق تر عمل کند.

در واقع کودکان پیش از سن بلوغ این فرصت را دارند که از طریق آموزش یک ساز تا حدی تئوری موسیقی را یاد بگیرند و تمرکز خود را بر بهبود حس شنوایی بگذارند.

اما بهترین توصیه ای که درباره آموزش خوانندگی به کودکان برای شما داریم این است که با یک استاد موسیقی با تجربه در این زمینه صحبت کنید و با مشورت‌ تخصصی او، به یک نتیجه مطلوب برسید.

فواید آموزش موسیقی به کودکان در رشد ذهنی و تحصیلات

بسیاری از افراد در گذشته تصور می‌کردند که هدایت کردن کودکان به سمت یادگیری موسیقی می‌تواند آن‌ ها را از درس و مدرسه جدا کند اما امروز این ‌موضوع ثابت شده می‌باشد که آموزش خوانندگی برای کودکان نه ‌تنها باعث آسیب رسیدن به درس و تحصیل آن‌ ها نمی‌شود بلکه تحقیقات نشان داده کودکانی که از آموزش موسیقی برخوردار می‌شوند برای یادگیری دروس خود نیز مشتاق‌تر از سایر کودکان می‌باشند‌. همچنین نکته دیگری که در راستای فواید و نکات مثبت آموزش خوانندگی برای کودکان قرار می‌گیرد این است که کودکانی که بیشتر به سمت آواز و خوانندگی روی می‌آورند رشد ذهنی بیشتری به نسبت سایر کودکان دارند.

همچنین آموزش موسیقی به کودکان در سنین پایین می‌تواند باعث شود که آن‌ ها بسیار سریع ‌تر از بزرگسالان تمام قواعد و قوانین موسیقی را یاد بگیرند و زمان بیشتری برای تمرین کردن این قواعد و قوانین داشته باشند.

نکات مهم در آموزش موسیقی و خوانندگی برای کودکان

۱- از اجبار کردن کودکان بپرهیزید

مجبور کردن کودکان برای یادگیری مفاهیم درسی می‌تواند روی ذهن آن‌ ها تاثیر منفی بگذارد و باعث شود که کودکان حس نامناسبی در رابطه با زندگی خودشان داشته باشند شما می‌توانید با استفاده از بسته‌ های گوناگونی که در رابطه با استعدادیابی طراحی و تولید شده‌اند مشخص کنید و متوجه شوید که استعداد کودک شما در چه زمینه‌ای می‌باشد.

اگر شما حس کردید که کودک شما در زمینه خوانندگی استعداد دارد می‌توانید با استفاده از آموزش خوانندگی برای کودکان ‌از سنین پایین به کودک خود کمک کنید تا در زمینه استعداد خودش پیشرفت داشته باشد.بدیهی است که هر چه از سنین پایین تر صدا در کودک شما پرورش پیدا کند در آینده، راحت ‌تر به پیشرفت‌ هایی که مد نظرش می‌باشد، خواهد رسید و راحت ‌تر قابلیت این را پیدا می‌کنند تا استعدادش بهره ببرد.

۲- استفاده از اشعار ساده

مورد اولی که شما حتما باید به ‌عنوان یک پدر و مادر هنگام آموزش خوانندگی به کودکان به آن توجه داشته باشید این است که سعی کنید از شعر ها و آواز های ساده استفاده کنید تا بتوانید آرام ‌آرام و گام ‌به ‌گام به کودک خود نحوه خواندن را بیاموزید.

توجه نمایید که استفاده از اشعار سخت می‌توانند علاوه ‌بر پایین آوردن اعتماد به‌ نفس کودک شما، علاقه او به خوانندگی را نیز از بین ببرد زیرا او اگر با این ‌موضوع روبرو شود که آواز خواندن کار بسیار سختی است ممکن است که علاقه خود را فراموش کند و دیگر به‌دنبال آن نرود.

۳- سعی کنید به صورت سرگرمی صدای کودک را گرم کنید

مورد دیگری که شما باید آن را در رابطه با آموزش خوانندگی به کودکان بدانید این است که قبل‌ از خواندن آهنگ کودکان باید حنجره خود را گرم کنند. توجه نمایید که گرم نکردن می‌تواند باعث شود که به حنجره کودک آسیب برسد. سعی کنید که از فرزند خود بخواهید چند بار نفس عمیق بکشد و بعد خمیازه کشیدن را امتحان کند این‌ موضوع باعث می‌شود که تار های صوتی انعطاف بیشتری داشته باشند و هنگام خواندن فشار زیادی را متحمل نشوند.

۴- از توضیحات علمی برای کودکان بپرهیزید

اگر معلم هستید و یا والدین، میخواهید که کودک کاری را که از او می خواهید انجام دهد، تا بتوانید به نتیجه مطلوب برسید و یا صدای او را گرم کنید، سعی تان را بکنید که آن تمرین و یا مطلب را به کمک بازی به کودک آموزش دهید و از توضیحات علمی و سخت بپرهیزید.

۵- معلم نباید برای کودک مدام آواز بخواند

یادتان باشد، کودکان شما را کپی می کنند. بنابراین اگر معلم دائما برای کودک آواز بخواند و کودک را ترغیب کند که دائما همراه او بخواند. قطعا کودک صدای معلم را کپی خواهد کرد و این امر در راه آموزش صحیح کودک مشکل ایجاد خواهد کرد.

۶- برای رفع خجالت کودکان آن ها را خیلی کوتاه همراهی کنید

مورد دیگری که شما به‌ عنوان والدین و معلم باید آن را در رابطه با آموزش خوانندگی به کودکان بدانید این است که برخی کودکان ممکن است خجالتی باشند و نتوانند در ابتدای راه ارتباط برقرار کنند و راحت آواز بخوانند، می توانید به صورت کوتاه و آرام آن ها را همراهی کنید، توجه نمایید که این همراهی باید احساس امنیت و آرامش بیشتری را به کودکان شما بدهد، نه اینکه حالت نمایشی داشته باشد.

این کار می‌تواند باعث شود که کودکان شما راحت‌تر در زمینه یادگیری موسیقی و خوانندگی قدم بردارند. اگر آن‌ ها حس کنند که شما همراه و یاور آن ‌ها در راه یادگیری موسیقی هستید، با انرژی‌ بیشتر در این راه قدم خواهند برداشت و در نتیجه راحت تر به پیشرفت ‌هایی که مد نظر شما و خودشان است خواهند رسید.

۷- سعی کنید که تئوری ‌های خوانندگی را به او بیاموزید

مورد دیگری که حتما شما در رابطه آموزش خوانندگی به کودکان به آن دقت و توجه داشته باشید این است که شما باید مبانی تئوری را نیز برای کودکان خود بخوانید. این مبانی تئوری شامل انواع مختلف نت‌ های موسیقی می‌شود که یاد گرفتن آن برای هر فردی که در زمینه آواز قدم برمی‌دارد بسیار مهم می‌باشد. البته سعی کن که در مراحل اولیه آموزش خوانندگی به کودکان روی یاددهی این موارد به او فشار نیاورید بلکه اجازه دهید کمی از روند آموزش خوانندگی به کودک بگذرد و بعد آرام ‌آرام شروع کنید تا این مبانی تئوری را نیز به او بیاموزید‌. باز هم تاکید داریم که تمام تئوری ها و آموزش ها باید در غالب تفریح و بازی به کودک آموزش داده شود.

۸- سعی کنید که با حرکت دست به فرزند خود کمک کنید

مورد دیگری که می‌تواند به شما کمک کند تا در زمینه آموزش آواز به کودکان موفق‌تر عمل کنید این است که سعی کنید هم ‌زبان و بدن را به کودکان بیاموزید، و هم با حرکت دست آن‌ ها را راهنمایی کنید. برای خوانندگان و نوازندگان حرکت دست مانند بالا و پایین رفتن نشانه‌ای بالا و پایین رفتن نت ‌ها می‌باشد. البته شما باید حرکت دست را هنگامی امتحان کنید که فرزند شما به‌ طور کامل نت ‌ها را یاد گرفته و می‌داند که کدام نت در کدام قله قرار دارد.

این‌ موضوع می‌تواند به او کمک کند تا قانونمندتر و راحت‌تر و موسیقی و آهنگ که در حال تمرین آن می‌باشد را بخواند. توجه نمایید که زبان بدن نیز در کودکان از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است زیرا هنگام خوانندگی زبان بدن می‌تواند کنترل بسیار زیادی به خواننده بدهد که همین موضوع می‌تواند تسلط خواننده روی آهنگ را بالاتر ببرد و به او کمک کند تا راحت ‌تر روی نت ‌های گوناگون تسلط داشته باشد.

۹- در آموزش آواز به کودکان کلاس ‌های آموزشی را نادیده نگیرید

مورد دیگر که شما حتما باید به ‌عنوان والدین هنگام آموزش آواز به کودکان به آن دقت و توجه داشته باشید این است که به‌ هیچ ‌عنوان نقش کلاس‌ ها و آموزشگاه‌ های موسیقی را نادیده نگیرید. البته قبل از ثبت نام در هر آموزشگاهی ابتدا در رابطه با نحوه آموزش به کودکان در آن آموزشگاه تحقیق کنید. این آموزشگاه‌ ها می توانند با نکات آموزشی بسیار مهم و حیاتی به روش بازی و سرگرمی، خوانندگی و موسیقی را به کودک شما بیاموزند. کمک گرفتن از آن‌ ها در این زمینه می‌توانند روند یادگیری را برای کودک شما راحت تر کند.

۱۰- بازی ‌های آموزش موسیقی معجزه می کنند.

تمام آموزش ها برای کودکان باید در قالب بازی و سرگرمی باشد. توجه نمایید که بازی کردن برای کودکان یک عنصر بسیار مهم و حیاتی در رشد ذهن آن‌ ها می‌باشد. شما می‌توانید با بازی کردن و آموزش تمامی نکات به کودکان خودتان، راحت ‌تر و شیرین تر مطالب را در ذهن آن ‌ها ثبت کنید و به آن ‌ها کمک کنید تا سریع ‌تر مطالب را بیاموزند. نقش بازی در آموزش موسیقی به کودکان بسیار مهم و پررنگ می‌باشد.

1899 بازدید

 برچسب ها: