کلکسیون خاطره‌انگیز آهنگ‌های بی کلام ساز دیرین و کُهن تار


در حال بارگذاری
ZIP - حجم 44 مگابایت
بی کلام
بی کلام
بی کلام
کیفیت: 🔥 کیفیت عالی
قیمت: ۴۵,۰۰۰ تومان

از میان هفت هنر اصلی، به عقیده عده بسیاری، موسیقی در جایگاه اول قرار دارد. موسیقی، هنر بیان عواطف و احساسات انسانی به وسیله صداها است. مهم‌ترین عواملی که موسیقی را تشکیل می‌دهند صدا و ریتم هستند. صدا در نتیجه حرکت ارتعاشاتی است که توسط گوش احساس می‌شود. صداهایی که ارتعاشات نامنظم داشته باشند صدای غیر موسیقیایی و صداهایی که متناوب و با ارتعاشات منظم هستند صدای موسیقیایی نامیده می‌شوند. افلاطون از فیلسوفان بزرگ جهان در رابطه با موسیقی می‌گوید: موسیقی یک ناموس اخلاقی است که روح به جهانیان، بال به تفکر، جهش به تصور و ربایش به غم و شادی و حیات به همه چیز می‌بخشد.

بیش از دو هزار سال است که در همه جای دنیا به اثبات رسیده که موسیقی توانایی برانگیختن احساسات را دارد اما درک اینکه چگونه این چنین احساساتی را در انسان به وجود می‌آورد کمی سخت به نظر می‌رسد.

تاثیرات موسیقی بی کلام بر تمرکز و افزایش هوش

موسیقی تاثیر زیادی بر یادگیری در همه سنین می‌گذارد. افراد در هنگام نواختن و تمرین کردن و گوش دادن به موسیقی تمرکز و حواس خودشان را به موسیقی می‌دهند و این امر باعث افزایش دقت فرد می‌شود. موسیقی اثرات مثبت دیگری نیز دارد: افزایش اعتماد به نفس و قدرت عمل، تقویت نظم، افزایش ضریب هوشی یا آی کیو. آموختن موسیقی در طولانی مدت ۷ امتیاز به میزان ضریب هوشی اضافه می‌کند.

از زمانی که انسان با موسیقی آشنا شده با توجه به صدای دارکوب‌ها صدای آواز پرندگان و صدای نی، موفق به ساختن آلات موسیقی شده و تا به امروز هم در این زمینه به پیشرفت‌های بسیاری دست یافته است. تعدادی از آلات‌های موسیقی عبارتند از: پیانو، ویولون، گیتار، ترومپت، سنتور، کمانچه، نی، فلوت، تنبک، تار و …

نگاهی به تاریخچه ساز تار

این ساز کهن یک نوع آلت موسیقی مختص به منطقه جغرافیایی ایران، ارمنستان، جمهوری آذربایجان و تاجیکستان است. تار از دیرباز یکی از سازهای پرطرفدار بوده که کاربردهای فراوانی هم دارد. این ساز از سازهای زهی مضرابی مقید است و در ساخت آن از چوب، پوست، استخوان و فلزات استفاده می‌شود. طول کلی آن در حدود ۹۵ سانتی متر است. اگر چه در گذشته‌های دور نامی از آن برده نشده ولی از حدود ۲۰۰ سال قبل، تار از سازهای اصلی موسیقی ملی ایران بوده است. نوازنده در حالت نشسته تار را به صورت افقی روی ران پا قرار می‌دهد به طوری که دسته تار طرف چپ و کاسه طنینی طرف راست نوازنده قرار می‌گیرد و سپس نوازنده سر انگشت‌های دست چپش را روی دسته‌هایی که در طول دسته تار بسته شده حرکت می‌دهد و با مضرابی که در دست راستش دارد به سیم‌ها زخمه میزند.

بزرگان نوازنده‌ی ساز تار

 در گذشته این تار ایرانی ۵ سیم یا ۵ تار داشت اما غلام‌حسین درویش یا درویش خان یک سیم ششم به آن اضافه کرد که همچنان به کار میرود. همچنین از نوازنده مطرح این زمینه می‌توان از جلیل شهناز موسیقی‌دان و نوازنده تار اهل اصفهان دریافت کننده جایزه نشان درجه یک فرهنگ و هنر، محمدرضا لطفی ردیف‌دان، موسیقی‌دان، آهنگ‌ساز، نوازنده برجسته تار و سه‌تار و کمانچه همچنین پژوهشگر و مدرس موسیقی سنتی ایرانی نام برد.

یک عمر توان به ساز دمساز شدن، وز ساز نواختن سرافراز شدن

صد سال توان به تار مضراب زدن، اما نتوان جلیل شهناز شدن

ویدئو تار نوازی استاد جلیل شهناز

محمدرضا لطفی روح اجتماعی را به همراه طغیان شاعرانه‌اش به موسیقی اضافه کرد.

ویدئو همنوازی تار و تنبک استاد مرحوم محمدرضا لطفی و استاد قوی حلم

آهنگ بی کلام تار

در میان انوع موسیقی‌های بی کلام، آهنگ بی کلام تار جزء دسته‌ای است که طرفداران بسیاری دارند. زیرا این ساز به نوعی آمیخته با آرامش و سنت است و می‌تواند حسی اهورایی و جادویی را، آزاد از هرگونه کلام و آواز، به فرد منتقل کند.

موسیقی تلفیق صدا و سکوت است، هنری که با فاصله‌های منطقی و یا احساسی ریتمی را خلق می‌کند و نوایی را به گوش شنونده‌ای می‌رساند.

در رابطه با موسیقی بی کلام باید گفت، موسیقی سازی یا موسیقی بی‌کلام  قطعه‌ای است که تنها برای صدای سازها، تصنیف یا تنظیم شده و صدای انسانی یا آواز در آن نیست و فقط از صداهای طبیعی یا سازهای مختلف در آن استفاده می‌شود.

موسیقی بی‌کلام در واقع ابزاری است که بدون دخالت صدای خواننده و شعر توسط آهنگ‌سازان تولید می‌شود. یکی از جذاب‌ترین موسیقی‌های بی کلام هنگامی است که نوای تمامی ساز‌های آن به صورت واقعی باشد و در استودیو ضبط شده باشد تا بتواند احساس بهتری را در مخاطب ایجاد کند. امروزه آهنگ بی کلام الکترونیک نیز جایگاه ویژه‌ای بین عموم و به خصوص جوانان پیدا کرده است.

این موسیقی همان سبک موسیقی است که از طرف روان‌شناس‌های فراوانی توصیه شده که همه‌ی انسان‌ها با هر خلق و روحیه‌ای به آن گوش دهند. تفاوتی هم ندارد شخص عصبانی، هیجانی، مضطرب یا هر حالت روحی دیگری داشته باشد، حتی تداوم پرداختن به این سبک باعث تغییر در روحیه فرد و شاید هم ارتقای آن شود.

از جمله آهنگ‌های بیکلامی که با ساز تار نواخته می‌شوند و بسیار آرامش بخش هستند می‌توان به آهنگ بی کلام تار غمگین، آهنگ بی کلام تار جلیل شهناز، آهنگ بی کلام تار استاد لطفی، احساسسی، عاشقانه، خارجی، سنتی هستند.

علاوه بر این آهنگ‌های بیکلامی که ترکیب تار و سه تار، تار و پیانو، تار و گیتار، تار و سنتور، تار و کمانچه و تار و تنبک هستند، می‌توانند تاثیر دوچندانی بر روی آرامش و افزایش بهره وری ما داشته باشند.

موسیقی بی کلام زبان جهانی تمامی موجودات عالم

موسیقی بی کلام لزوما موسیقی‌ای نیست که هیچ مفهومی در حین پلی شدن آن، رد و بدل نشود در واقع  انسان را به دنیای مفاهیم دعوت می‌کند. شادمهر به این نکته هم اشاره کرده‌ است که موسیقی، ملیت و جنسیت نمی‌شناسد و همواره راه‌های ارتباطی موسیقی برای همه‌ی انسان‌هایی که در کره‌ی زمین زندگی می‌کنند، فراهم است. موسیقی بی کلام می‌تواند صدای خش خش برگ‌های پاییزی، صدای امواج دریا، صدای آبشار خروشان، یا صدای وزش باد در جنگ و … باشد. ماهیت موسیقی بی کلام چارچوب ندارد و هر ملودی‌ای میتواند یک موسیقی بیکلام تصور شود. موسیقی بی کلام می‌تواند همان صدایی باشد که ما در اثر نواختن ویولون یک پیانو یا یک تار به گوش جان می‌سپاریم.

با این اوصاف، موسیقی بی‌کلام یک زیرمجموعه‌ی بزرگ از موسیقی است که با تمام فرهنگ‌ها و ملیت‌ها ارتباطی ناگسستنی دارد.

موسیقی بی کلام جزو اثرهای هنری است که همتا ندارد و دلیل بی همتا بودن موسیقی بی‌کلام این است که هیچ تصویر مشخصی از آن موسیقی ارائه نشده است و نخواهیم دانست که موضوع اصلی موسیقی چیست.

موسیقی بی کلام چون خالی از کلام و آواز است، می‌توان پرنده خیال ما را به پرواز درآورد و هر چه را که دوست داریم و می‌خواهیم احساس کنیم. این موضوع باعث می‌شود که مغز بعد از مدتی بسیاری از افکار مزاحم را حذف کرده و در نهایت شما به ذهنی ساکت و تحت کنترل دست پیدا کنید.

از جمله سازهایی که می‌شود به وسیله آن‌ها موسیقی بی‌کلام نواخت، ساز دیرین و کهن تار است که به کمک این‌ها می‌توان آهنگ بی‌ کلام تار آذری، آهنگ بی کلام تار آرام، انواع آهنگ ایرانی، احساسی، برای دکلمه، کلیپ، حافظ خوانی و… نواخت. آهنگ بی کلام تار ترکی استانبولی، جلال ذوالفنون، فرهنگ شریف، صوتی، طولانی و تکنوازی هم از دیگر سبک‌های این نوع موسیقی بی کلام هستند.

دانلود مجموعه‌ی کل آهنگ‌ها به‌صورت جداگانه

شما می توانید آهنگ موجود در این آرشیو را به صورت تک به تک در ادامه دانلود کنید اما برای دانلود یکجا با کیفیت عالی می توانید از طریق دکمه خرید بالا این مجموعه را خریداری کنید.

 

دانلود قطعه شماره ۱

دانلود قطعه شماره ۲

دانلود قطعه شماره ۳

دانلود قطعه شماره ۴

دانلود قطعه شماره ۵

دانلود قطعه شماره ۶

دانلود قطعه شماره ۷

دانلود قطعه شماره ۸

دانلود قطعه شماره ۹

دانلود قطعه شماره ۱۰

دانلود قطعه شماره ۱۱

دانلود قطعه شماره ۱۲

دانلود قطعه شماره ۱۳

دانلود قطعه شماره ۱۴

دانلود قطعه شماره ۱۵

  راهنمای خرید:
  • آموزش کامل مراحل خرید و دریافت فایل در بخش راهنمای خرید قرار داده شده است.
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید از طریق بخش پیگیری خرید با ما در ارتباط باشید.

توضیح در مورد کیفیت ها:

  • 🔥 کیفیت عالی: این آهنگ‌ها به صورت تنظیم مجدد پلی بک شده اند و برای اجرا و ضبط در استودیو و از همه نظر عالی هستند.
  • ❤️ کیفیت خوب و کیفیت متوسط: این آهنگ نسبت به نوع اول کیفیت پایین تری دارند اما برای ضبط و اجرا و تمرین هم مناسب هستند و قیمت پاییین تری هم نسبت به کیفیت عالی دارند.
  • 🎤 کارائوکه: این آهنگ‌ها به کمک نرم افزار بی کلام شده اند و بیشتر برای تمرین‌های خوانندگی و در مواردی برای اجرا مناسب هستند.