مجموعه بی‌نظیر آهنگ بی کلام سنتور

امتیاز 4.00 ( 6 رای )

در حال بارگذاری
ZIP - حجم 198 مگابایت
بی کلام
بی کلام
بی کلام
کیفیت: 🔥 کیفیت عالی
قیمت: ۴۵,۰۰۰ تومان

سنتور یکی از پرطرفدارترین سازها با قدمت دیرینه است. برخی ساخت این ساز را به ابونصر فارابی نسبت می‌دهند. سنتور با صدای دلنشین و خاص می‌تواند هر فردی را جذب خود نماید. این ساز در کشورهای مختلف نام‌های متفاوتی دارد.

صدای خیرکننده سنتور به راحتی می‌تواند حال و هوای شما را تغییر دهد و می‌تواند شما را به سفری عرفانی ببرد. هنگام گوش دادن به آهنگ بی کلام سنتور گاهی ملودی غم انگیز می‌شنوید و اشک در چشمان شما جاری می‌شود؛ گاهی با ملودی شاد، شور‌ و شعف را در دلتان ایجاد خواهند کرد؛ گاهی با شنیدن ملودی ملایم سنتور آرام شده و در خیال و رویا غرق می‌شوید.

اگر علاقه مند به یادگیری سنتور هستید، دستور‌سنتور، شیوه دستورنوازی و خودآموز سنتور در‌سطح مبتدی، دوره ابتدایی سنتور‌در‌سطح متوسط، سنتور ردیف استاد ابوالحسن صبا در سطح عالی؛ و‌نیز ردیف میزا عبدالله به روایت نور علی برومند و اجرای مجید کیانی از منابع معمول در آموزش تک نوازی سنتور است.

آهنگ بی کلام سنتور و چهار مضراب

ابتدا چهار مضراب در مکتب تار نوازی به وجود امد، همانطور که از نام ان معلوم است روی چهار سیم تار نواخته می‌شد این روش یک پایه تکرار شونده دارد و همچنین کوتاه، تکنیکی، بی کلام، آهنگین، بسیار روان و سریع است.

استادان بزرگی همچون استاد فرامرز پایور و استاد پرویز مشکاتیان و استادابوالحسن صبا به این روش پرداخته‌اند . در نمونه تغیر یافته مضراب کرد بیات اثر پرویز مشکاتیان که استاد کامکار در کتاب شیوه سنتور نوازی برای هنرجویان در سطح مبتدی ساده و زیبا بیان نموده است را هم می‌توان مورد استناد قرار داد.

عنصر سازنده چهار مضراب، پایه نام دارد، معمولا پایه روی نت شاهد اجرا خواهد‌ شد و گردش نغمگی براساس پایه بسط می‌یابد.

چهار مضرب دو نوع است: فرم ساده، فرم بسط یافته.

فرم ساده: نوع اول چهار مضراب شامل پایه، گردش نغمگی محدود به ۲ مد از دستگاه، کوتاه با تمپو زیاد، تغییر ‌در وزن و پایه ندارد، تنوع محدود در جمله بندی ‌ها و بقیه نغمه ‌ها از پایه بسط پیدا می‌کنند. این نوع را چهار مضراب قاجاری می‌نامند.

فرم بسط یافته: نوع چهار مضراب شامل پایه، گردش نغمگی به همه‌ی مدهای دستگاه، طولانی، باتمپو متوسط، تغییر در پایه و وزن، تاکید بر تکنیک‌های اجرا، تنوع در جمله بندی و استفاده از جملات غیر مرتبط است. این نوع چهار مضراب از دوره مشروطه با ساخت حبیب مساعی و ابوالحسن صبا شروع شده این نوع را چهار مضراب معاصر نیز می‌نامند.

آهنگ بی کلام سنتور

امروزه اکثر روانشناسان گوش دادن به آهنگ‌های بی کلام را پیشنهاد می‌کنند. زیرا آهنگ بی کلام به دلیل اینکه خالی از آواز و صدای خواننده است، نمی‌تواند هیچ احساس و حسی را از طریق کلمات به ما و ذهن ما منتقل کند. در آهنگ بی کلام این ملودی است که با ما صحبت می‌کند و ذهن و جسم ما را به آرامش و تمرکز دعوت می‌نماید. آهنگ بی کلام سنتور یکی از انواع بینظیر آهنگ‌های بدون کلام است که به دلیل زیبایی نوای این ساز، می‌تواند پرنده خیال ما را در رویا به پرواز درآورد و لحظات زیبا و جادویی را برای ما خلق نماید، از سوی دیگر تلفیق ساز سنتو با سایر سازها می‌تواند  تاثیری دوچندان داشته باشد.

تلفیقی از اهنگ بی کلام سنتور‌ با ملودی ساز‌های دیگر

سنتور و ویالون: ویالون یک خرک دارد به همین خاطر صدا می‌آید روی یک‌جا و‌بعد انتقال می‌یابد اما سنتور ۱۸ خرک که هر کدام هم مشخصات و جایگاه متفاوتی دارند، پس به طبع باید صدایش هم متفاوت باشد. هماهنگ کردن این دو ساز برای آنکه مجموعه صدای یک دست داشته باشیم سخت و نیازمند دقت و مهارت است.
سنتور و پیانو: ساز‌وکار تولید صدا در سنتور بسیار شبیه پیانو است. همین امر موجب گشته که برخی منابع سنتور را نسخه اولیه پیانو بدانند. اما این نکته دارای اهمیت است که دامنه صدای تولید شده از پیانو بسیار بیشتر و بلند‌تر ازسنتور است؛ البته این امر به دلیل استفاده از سیم‌های ضخیم‌‌تر در پیانو است و برای تولید صدا توسط چنین سیم ‌هایی نیازمند ضربات قوی‌تر می‌باشد.
سنتور و تنبک: تنبک در نوع سازه‌های کوبه‌ای قراردارد، برای نواختن این ساز باید از تمام انگشتان دو دست استفاده کنیم. با نواختن این دو ساز میتوانید ملودی‌های جذاب و شادی بسازید.
سنتور و نی: سازهای سنتی نظیر سنتور و نی می‌تواند ملودی‌های احساسی زیادی را در موسیقی خلق کنند‌. تلفیق صدای نی با سنتور می‌تواند غم انگیزترین ملودی‌هایی بسازد که در عمرتان شنیده اید. لحظه‌های که نت‌های این موسیقی را می‌شنوید احساس می‌کنید که غرق در ملودی و صدای لایت و احساسی شده اید.
سنتور و دف: دف ساز کوبه‌ای است که جایگاه ویژه‌ای در موسیقی و فرهنگ ایران دارد. هم نوازی ساز‌های دف و سنتور ملودی شاد و موسیقی خاص برای مراسم‌های شاد و اعیاد را می‌سازد.
سنتور و تار: تار دارای صدای ظریف بوده و از ساز‌های زهی و مظرابی است. می‌توان گفت آسانترین تلفیق برای هم نوازی با سنتور تار و سه تار می‌‌باشد.

ویدئوی تلفیق تک نوازی سنتور با سازهای دیگر در کنسرت یانی

نوازندگی سنتور

نواختن با ساز سنتور توسط دو چوب نازک که به آنها مضراب گفته می‌شود انجام خواهد شد. مضراب سنتور‌های امروزی دارای نمد هستند زیرا این نمد باعث کمترشدن زنگ ساز و نرم‌تر نواختن می‌شود‌.

در بیشتر مواقع نوازنده باید در‌هر مضراب نت‌های متفاوتی را به اجرا بگذارد به همین خاطر نوازندگی این ساز علاوه بر چابکی دست‌ها، مستلزم ذهنی با تمرکز بالا است که اینکار نیازمند تلاش و پشتکار فراوان خواهد‌بود.

درنواختن سنتور انگشتان دست با قاعده معینی در حلقه مضراب قرار میگیرند و نوازنده با چرخش مچ دست با سر مضراب ها، بر روی سیم‌ها ضربه وارد می‌کنند.

کوک کردن سنتور زمان طولانی نیازخواهد داشت. زیرا کوبه‌های مداوم مضراب بر روی سیم‌ها، تاثیرگرما و نم چوب، کوک سیم‌ها را بر‌هم می‌زند، باید ۷۲ سیم با کوک و مرتب شوند.

سخن آخر

مهم این نیست اهل کدام شهر یا کشور هستید موسیقی برای لذت بردن از زندگی مهم است‌. در‌هر‌ کشور و در هر منطقه سازهای خاصی وجود دارد که مردم موسیقی سنتی و معتبر خود را بنوازند و گوش دهند.

در گذشته در کنار استفاده از سازهای مختلف افراد حافظ خوانی می‌کردند یا به وصف بزرگان مردان و قهرمانان می‌پرداخته‌اند .

سنتور‌های متفاوتی از لحاظ ساختاری وجود دارد مانند: سنتور سی کوک، سنتور باس، سنتور باریتون، سنتور کروماتیک، سنتور کروماتیک بم . این سنتور‌ها دربندی، کمی صدا و… با یکدیگر متفاوت‌اند .

امیدوارم بااین مقاله توانسته باشم نظر شما را به این ساز و گوش فرا دادن به آهنگ‌های بی کلام سنتور جلب نمایم متشکرم که تا پایان همراه ما بوده اید.

دانلود مجموعه‌ی کل آهنگ‌ها به‌صورت جداگانه

شما می توانید آهنگ موجود در این آرشیو را به صورت تک به تک در ادامه دانلود کنید اما برای دانلود یکجا با کیفیت عالی می توانید از طریق دکمه خرید بالا این مجموعه را خریداری کنید.

 

دانلود قطعه شماره ۱

دانلود قطعه شماره ۲

دانلود قطعه شماره ۳

دانلود قطعه شماره ۴

دانلود قطعه شماره ۵

دانلود قطعه شماره ۶

دانلود قطعه شماره ۷

دانلود قطعه شماره ۸

دانلود قطعه شماره ۹

دانلود قطعه شماره ۱۰

دانلود قطعه شماره ۱۱

دانلود قطعه شماره ۱۲

دانلود قطعه شماره ۱۳

دانلود قطعه شماره ۱۴

دانلود قطعه شماره ۱۵

دانلود قطعه شماره ۱۶

دانلود قطعه شماره ۱۷

دانلود قطعه شماره ۱۸

دانلود قطعه شماره ۱۹

دانلود قطعه شماره ۲۰

دانلود قطعه شماره ۲۱

دانلود قطعه شماره ۲۲

دانلود قطعه شماره ۲۳

دانلود قطعه شماره ۲۴

دانلود قطعه شماره ۲۵

دانلود قطعه شماره ۲۶

دانلود قطعه شماره ۲۷

دانلود قطعه شماره ۲۸

دانلود قطعه شماره ۲۹

دانلود قطعه شماره ۳۰

دانلود قطعه شماره ۳۱

دانلود قطعه شماره ۳۲

دانلود قطعه شماره ۳۳

دانلود قطعه شماره ۳۴

دانلود قطعه شماره ۳۵

دانلود قطعه شماره ۳۶

دانلود قطعه شماره ۳۷

دانلود قطعه شماره ۳۸

  راهنمای خرید:
  • آموزش کامل مراحل خرید و دریافت فایل در بخش راهنمای خرید قرار داده شده است.
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید از طریق بخش پیگیری خرید با ما در ارتباط باشید.

توضیح در مورد کیفیت ها:

  • 🔥 کیفیت عالی: این آهنگ‌ها به صورت تنظیم مجدد پلی بک شده اند و برای اجرا و ضبط در استودیو و از همه نظر عالی هستند.
  • ❤️ کیفیت خوب و کیفیت متوسط: این آهنگ نسبت به نوع اول کیفیت پایین تری دارند اما برای ضبط و اجرا و تمرین هم مناسب هستند و قیمت پاییین تری هم نسبت به کیفیت عالی دارند.
  • 🎤 کارائوکه: این آهنگ‌ها به کمک نرم افزار بی کلام شده اند و بیشتر برای تمرین‌های خوانندگی و در مواردی برای اجرا مناسب هستند.