شناخت انواع سازهای صفحه کلید دار یا کیبوردی‎

امتیاز 3.00 ( 1 رای )

موسیقی یکی از ابزارهای آرامش بخش برای روح و جسم انسان است. به گونه ای که می توان گفت، موسیقی با روح و جسم انسان عجین شده است. اگر شما هم توانایی نواختن سازی را داشته باشید، حتماً این احساس را تجربه کرده اید که هنگام نواختن موسیقی ذهن و روح شما از زمین خاکی فاصله می گیرد و در دنیایی دیگر غرق در شاز و آواز می شود.

یکی از مشهورترین انواع سازها که طرفداران بسیاری هم دارد، سازهای صفحه کیبورد دار هستند. ساز صفحه‌ کلید دار، سازی است که برای نواختن آن از صفحه‌کلید استفاده می‌شود. از جمله مشهورترین سازهای صفحه کلیددار می توان به پیانو، ارگ، کلاوسن، کلاویکورد، چمبالو، هارپسیکورد، چلستا، آکوردئون، هارمونیون، گارمون، ویرجینال، کالیمبا اشاره نمود.

در ادامه این مطلب قصد داریم شما را با سازهای صفحه کلیددار یا کیبوردی بیشتر آشنا کنیم تا اگر علاقه مند به شناسایی سازها هستید و یا به دنبال تهیه یک ساز مناسب برای خود هستید بتوانید یک انتخاب مطمئن داشته باشید. با ما همراه باشید.

معرفی انواع سازهای صفحه کلید دار

پیانو

پیانو یکی از سازهای صفحه‌کلیددار و مشهورترین آن‌ها است. صدای پیانو در اثر برخورد چکش‌هایی با سیم‌های فلزی آن در داخل جعبه چوبی تولید می‌شود. این چکش‌ها در اثر فشرده شدن کلیدها (کلاویه‌ها) به حرکت در می‌آیند. سیم‌های پیانو به صفحه‌ای موسوم به «صفحه صدا» متصل شده‌اند که نقش تقویت‌کننده صدای آن‌ها را دارد.

ارگ

ارگ بادی و ارگ برقی (الکترونیک). ارگ بادی از یک ردیف لوله با اندازه‌های مختلف تشکیل شده‌است که صدا از نوسان هوا در این لوله‌های صوتی تولید می‌شود. در ارگ برقی مدارهای الکترونیک نوسان می‌سازند و بلندگویی صدا را بگوش می‌رساند.

کلاوسن

سیم های کلاوسن با مجموعه ای از مضراب ها (خارهایی کوچک از جنس پلاستیک، چرم یا ساقه پر)، زخمه زده می شوند. کلاوسن از حدود ۱۵۰۰ تا ۱۷۷۵ میلادی که پیانو کم کم جایگزین آن شد، مهمترین ساز شستی دار زهی بوده است، که در آثار آهنگسازان سده بیستم کاربرد دوباره ای یافت.
کلاوسن شبیه به یکدیگر ساز های شستی دار، نوازنده را قادر می کند که همزمان چندین نت، ملودی و همراهی آن را بنوازد.
نت کلاوسن با حامل مضاعف نوشته می شود گستره ی آن حدود چهار اکتاو است.

کلاویکورد

کلاویکورد را میتوان در واقع پدر ساز پیانو نامید.البته بسیاری از محقیقین و کارشناسان موسیقی ساز هارپسیکورد را پدر پیانو میدانند.ولی با توجه به اینکه قدمت این ساز از هارپسیکورد بیشتر است میتوان آنرا پدربزرگ پیانو نامید!!

کلاویکورد سازی شستی دار مانند پیانو  و البته با ابعادی بسیار کوچکتر بود.سیستم صدادهی آن ضربه به سیم نبود،بلکه کشش سیم و رها کردن آن توسط یک چنگک بود که لحظه ای سیم را میکشید و رها میکرد.به همین دلیل کیفیت صدای کلاویکورد و هارپسیکورد بسیار کم حجم و در عین حال سرد بود.

چمبالو یا هارپسیکورد

ساز چمبالو یا هارپسیکورد سازی بسیار شبیه پیانو و از خانواده ساز های کلاویه ایست. ظاهر پیانو و چمبالو شبیه به هم است اما نحوه تولید صدا در این دو فرق دارد. در چمبالو فشار دادن کلاویه باعث بر خورد چیزی مانند مضراب با سیم ها شده و با ارتعاش در آن صدا ایجاد میکند.

ساز چمبالودر میان مردمان اروپا در دوران رنسانس بسیار محبوب بوده و استقبال زیادی در مراسم ها ،تئاتر ها و کنسرت های موسیقی از آن میشده است.

چلستا

چِلِستا (سِلِستا) (به فرانسوی: Célesta) سازی شستی‌دار دارای مجموعه‌ای از صفحات فلزی است که با اصابت چکش مضراب، صدایی زنگدار ایجاد می‌کند.

این ساز در سال ۱۸۸۶ به وسیله سازنده فرانسوی آلات موسیقی، آگوست ماستول ابداع و ثبت گردید. ساختمان آن شامل یک سری میله‌های نازک فلزی به همراه صفحه کلید و مکانیزم ساده شده اکشن پیانو که به وسیله یک سری چکش نمددار و اصابت آنها به میله‌ها تولید صدا می‌نماید.

صدای هر میله به وسیله یک جعبه چوبی کوچک یا اتاقک‌های یکسانی از لحاظ هارمونی تقویت می‌شوند. پدالی نیز وظیفه بلند کردن صفحه نمدی خفه‌کن از روی میله‌ها را، برای اجرای نت‌های پایدار یا کوتاه عهده‌دار است. دامنه صدایی معمول سلستا چهار اکتاو است.

آکوردئون

آکوردئون یک ساز بادی شستی‌دار با سطح مورب متحرک در دو طرف و بدنه فانوسی است. این ساز را نوازنده بین دو دست خود می‌گیرد که در میانه آن، مجاری هوایی قرار دارند که با باز و بسته شدنشان توسط نوازنده صدا تولید می‌شود. در یک سمت صفحه‌کلید کوچکی تعبیه شده‌است که کلیدهای آن وظیفه کنترل ورود هوا به مجاری را دارند و در سمت دیگر جعبه بیس قرار دارد که معمولاً آن نیز دکمه‌های مخصوص خود را دارد.


هارمونیوم

هارمونیوم یا هارمونیون یا ارگ تلمبه‌ای نوعی ارگ است که صدا همچون هوا از کنار یک قطعه فلزی نازک لرزان در یک قاب عبور می‌کند. قطعه فلز را نی می‌گویند. ایده ساخت نی آزاد در سال ۱۷۵۰ از چین به واسطه روسیه وارد اروپا شد و اولین نی آزاد غربی در سال ۱۷۸۰ در دانمارک ساخته شد.

جابه جایی هارمونیم از ارگ بادی راحت‌تر است و بنابراین در قرن نوزدهم از آن‌ها در کلیساهای کوچک و در خانه‌های شخصی استفاده می‌شد، اما عامل محدودیت حجم و دامنه صدای آن‌ها بود. بین سال‌های ۱۸۵۰ و ۱۹۲۰ در ایالات متحده و کانادا چندین میلیون هارمونیوم ساخته شد که برخی از آن‌ها صادر شدند.

گارمون

«گارمون»، یک ساز هواصدای مطلق زبانه‌دار با مخزن هواست. این ساز برگرفته از آکاردئون که یک ساز غیرایرانی‌ست ساخته شده است. گارمون جزو سازهای موسیقی نواحی ایران است که در آذربایجان شرقی کاربرد فراوان دارد. گارمون در فرهنگ معین این‌گونه معنا شده است: «گارمون، گارمان، قارمون یا قارمان، یک آلت موسیقی پرده‌دار شبیه جعبه که به هنگام نواختن آن را در دست گیرند و پرده‌های آن را با انگشت فشار دهند.» گارمون در مراسم‌های شادی و عروسی‌ در آذربایجان به خصوص در مناطق عشایری و روستایی کاربرد دارد. این ساز همواره با ساز کوبه‌ای نقاره همراه است.

کالیمبا

کالیمبا برای نخستین بار در زامبیا و توسط دینگیسوایو جومعه ساخته شده ‌است. ساز کالیمبا یکی از با کیفیت‌ترین و محکم‌ترین سازهایی است که می‌توانید در تمام طول عمر خود با آن آشنا شوید. تمامی کلیدهای فلزی به کار رفته در ساز کالیمبا توسط دست چکش‌کاری می‌شود و کوک ‌کردن آن نیز توسط یک فرد متخصص انجام می‌شود تا مطمئن‌ شویم که می‌توان این ساز را در یک گام مشخص نواخت. بدنه این ساز از جنس یک نوع چوب محکم ساخته شده و از یک طراحی زیبا در ساخت این ساز استفاده شده ‌است. امروزه ساز کالیمبا نه تنها در کشورهای آفریقایی که در بسیاری از کشورهای دیگر در سرتاسر نقاط جهان با استقبال بسیار خوبی مواجه شده‌ است.

6682 بازدید